آلمان اولین کشور دارنده کارت ملی هوشمند

دولت آلمان امیدوار است این کارت‌های جدید که از تکنولوژی RFID پیروی می‌کنند، سبب ایجاد انگیزه در تجارت اینترنتی افراد شود.

گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات در سال‌های اخیر سبب بروز تحولات عظیمی در زندگی اقتصادی و اجتماعی بشر شده و در فعالیت‌های مختلف روزمره مزایای فراوانی به دنبال داشته است که در این میان می‌توان به افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و استفاده از روش‌های جدید تجارت و کسب‌وکار اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت IT طراحی و پیاده‌سازی ابزار‌های ارائه خدمات، متناسب با نیاز‌ها و خدمات الکترونیکی می‌باشد که در این زمینه انتشار کارت‌های هوشمند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به‌گزارش ایتنا به نقل از ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، در این راستا آلمان اولین کشوری است که کارت‌های شناسایی هوشمند را به همراه کارت‌خوان‌ها در اول ماه نوامبر ۲۰۱۰ بین شهروندان خود توزیع کرده است. دولت امیدوار است این کارت‌های جدید که از تکنولوژی RFID پیروی می‌کنند، سبب ایجاد انگیزه در تجارت اینترنتی افراد شود. 

با استفاده از این کارت‌ها شهروندان قادر هستند معاملاتشان را از طریق اینترنت و به صورت آنلاین با امنیت بالایی انجام دهند. به علاوه این کارت‌ها قابلیت ذخیره‌سازی تمام مشخصات فردی از جمله نام، آدرس، عکس، اثر انگشت، قرنیه چشم، امضای دیجیتالی شخص و ... را دارند. هر چند باید به این مسئله اشاره کرد که برای ثبت یک امضای الکترونیکی روی کارت، لازم است شهروندان مجوز استفاده از امضای دیجیتال را از شرکت ارائه دهنده این نوع سرویس دریافت نمایند. 

این کارت‌های شناسایی قبلاً در دانشکده فنی Darmstadt آلمان تحت نظر مؤسسه امنیت اطلاعات Fraunhofer آزمایش شده بودند که در آن، دانشجویان کارت‌های شناسایی را برای استفاده از خدمات الکترونیکی ارائه شده در دانشکده مانند دانلود کتاب‌های الکترونیکی، دیدن کارنامه خود به صورت آنلاین، ارسال تمرین‌ها به اساتید و ... به کار می‌گرفتند. 

طراحان سیستم مذکور امیدوارند که شهروندان نیز کارت‌های خود را در جهت استفاده بهینه و مناسب از خدمات تجاری ارائه شده در اینترنت به کار ببرند. دولت آلمان اظهار داشته در طی ۱۰ سال آینده حدود ۶۰ میلیون کارت شناسایی هوشمند توزیع خواهد کرد که این ایده بستر مناسبی برای بالا بردن رشد اقتصادی دولت با استفاده از زیرساخت‌ها و تکنولوژی‌های جدید است. 

کارت‌های مبتنی بر تکنولوژی RFID تقریباً به اندازه کارت‌های اعتباری هستند و جایگزین کارت‌های قدیمی شده‌اند. با توجه به اینکه بسیاری از آلمانی‌ها تمایلی به خرید و کسب‌وکار اینترنتی به دلیل نگرانی‌های ناشی از سوءاستفاده‌های احتمالی از اطلاعات شخصی‌شان نداشتند، انتشار این کارت‌ها سبب کاهش این اتفاقات در دنیای مجازی اینترنت و افزایش کاربران اینترنتی شده است.

با اتصال یک کارت‌خوان RFID به پورت USB کامپیوتر‌های خانگی و همچنین دانلود رایگان نرم‌افزار مربوطه، شهروندان می‌توانند برای شناسایی و انجام امور اینترنتی خود از آن استفاده نمایند. در نتیجه فروشندگان و شرکت‌هایی که به صورت آنلاین خدمات خود را ارائه می‌دهند، قادر خواهند بود پس از تعیین هویت افراد و مشتریان خود سرویس‌های لازم را در اختیار آنها بگذارند. 

قبل از انجام یک معامله آنلاین، دارنده کارت شناسایی بایستی کارت هوشمند را روی کارت‌خوان RFID قرار دهد و رمز خود را وارد نماید تا اجازه انتقال اطلاعات ذخیره شده روی کارت فراهم شود. در این صورت تنها سازمان‌های مجاز که از دولت کسب اجازه نموده‌اند، می‌توانند اطلاعات لازم را از کارت‌های شناسایی جمع‌آوری نمایند. این فرآیند سبب ایجاد ارتباط امن، مطمئن و افزایش سرعت عملیات می‌شود. 

بعضی از افراد تمایلی به استفاده از این نوع کارت‌ها ندارند، از نظر آنها افراد سودجو و کلاهبردار می‌توانند با استفاده از یک کارت‌خوان RFID تمام اطلاعات ذخیره شده در کارت را در هر زمانی به دست بیاورند. اما دولت تأکید کرده که تنها شرکت‌های دارای مجوز قابلیت دسترسی به اطلاعات کارت‌ها را دارند و در صورتی که شخصی کارت خود را گم کند، می‌تواند با مراکز مربوطه تماس بگیرد و دستور مسدود نمودن کارت را بدهد. دولت نیز فهرست کارت‌های مسدود شده را روی سرور مرکزی قرار می‌دهد و منع انجام معاملات آنلاین را از طریق آنها به سازمان‌ها و شرکت‌های مجاز اعلام می‌کند. 

هر کارت شناسایی از یک تراشه غیرفعال SmartMX از نوع نیمه‌هادی NXP با فرکانس ۱۳.۵۶ MHz تشکیل شده است.‌ تراشه SmartMX با داشتن یک شماره شناسایی منحصر به فرد این قابلیت را دارد که در برابر عملیات مهندسی معکوس و حملات احتمالی با نور لیزر از هک شدن کارت محافظت کند. همچنین یک فایروال سخت‌افزاری اختصاصی نیز در کارت، برای نگهداری از قسمت‌های مخصوص و حساس تراشه برای افزایش امنیت تعبیه شده است. می‌توان گفت کارت‌های شناسایی توزیع شده در آلمان کاملاً با استاندارد ISO ۱۴۴۴۳-A تکنولوژی RFID سازگار هستند. 

بر اساس گزارش مطبوعات، کشور‌های فرانسه، هلند و لهستان نیز در حال برنامه‌ریزی برای اجرا و پیاده‌سازی این سیستم و توزیع کارت‌های شناسایی جدید برای شهروندان خود می‌باشند.

مترجم: مریم شفیعی